1939

Oikeusministeriöstä vahvistus Hämeenlinnan Verkkopalloseuran rekisteröinnille. Tämä oli juhlapäivä seuran jäsenille. Heidän aktiivisen toimintansa ansiosta oli päästy näin pitkälle.

Seuran ensimmäiseen hallitukseen valituiksi tulivat:

KJ Cederberg, H Angelma, B Kajander, Toini Alava, V Therman, A Rosenlöf, Kasija Arramaa ja E Helanen. Seuran ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin pankinjohtaja KJ Cederberg.

1947-1948

Aulangon tenniskentät siirtyivät Suomen Matkailijayhdistyksen kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti seuran käyttöön.

Vuonna 1948 aloitti seuran junioritoiminta oman osastonsa puitteissa nuorten pelaajien koulutuksen aktiivipelaajien johdolla. Seuran oma merkki sai lopullisen muotonsa ja pula-ajasta huolimatta oli jokaisella seuran jäsenellä mahdollisuus pukeutua omaan, yhtenäiseen peliasuun - vihreään villapaitaan.

1958-1981

Nimenmuutos Hämeenlinnan Verkkopalloseurasta Hämeenlinnan Tennisseuraksi hyväksyttiin vuonna 1958.

Liikuntahalli Hämeenkaari valmistui vuonna 1961 avaten ovensa myös tenniksen harrastajille.

Vuonna 1971 Aulangolle saatiin kaksi uutta kenttää, mikä mahdollisti merkittävästi uusien harrastajien mukaantulon.

Vuonna 1973 pystyttiin valmennustoimintaa tehostamaan huomattavasti, kun Hämeenlinnan Tennisseura hankki pallotykin lähinnä nuorten valmennuksen apuvälineeksi.

Tennisolosuhteet kohentuivat Hämeenlinnassa entisestään vuonna 1981, kun Hämeensaareen valmistui neljä asfalttipintaista kenttää.

Hämeenlinnan Tennisseuraa edustaneita menestyneitä pelaajia:

- Seuramme ensimmäinen A-luokan pelaaja oli Ilpo Paloheimo.

- Vuonna 1959 Reijo Ruokonen parinsa Pekka Peterse-Dyggven kanssa voitti nuorten SM:n 4-pelissä.

- Vuonna 1962 Veikko Syyrakki saavutti C-luokan Suomenmestaruuden.

- Vuonna 1964 Pekka Karikoski aloitti pitkän ja menestyksekkään tennisuransa voittamalla Aulanko Cupin B-sarjan mestaruuden.

- Vahvoja nimiä hämeenlinnalaisessa tenniksessä ovat olleet myös muiden muassa Helmisen veljekset Riku ja Hannu sekä Timo Juvankoski.

1983-1990

Vuosi 1983 oli merkittävä hämeenlinnalaisille tenniksen harrastajille, sillä 14.7.1983 perustettiin Hämeenlinnan Tenniskeskus Oy. Perustaminen tapahtui pienen ryhmän toimesta yksityisten osakkeenomistajien avustuksella. Ahveniston harjun kupeeseen, paikkaan, jossa oli kisattu vuoden 1952 kesäolympialaisten nykyaikaisen 5-ottelun ammunta, rakennettiin aluksi kahden kentän halli paikkaamaan paikkakunnalla vallinnutta suurta normaalimittaisten ja oikeapohjaisten tenniskenttien puutetta. Vuonna 1987 Hämeenlinnan Tenniskeskus Oy laajensi ja tuplasi kenttien määrän neljäksi Bolltex-pintaiseksi kentäksi. Tämän jälkeen hallin viereen rakennettiin vielä yksi ulkokenttä.

Vuonna 1986 seuran jäsenmäärä oli kohonnut jo 257:ään, joista junioreita oli 114. Valmentajia oli 15.

Vuonna 1988 seurassa oli huikeat 150 nuorta tennisharrastajaa. Salivuoroja oli käytössä kaikkiaan yli 80 h /vko. Harjoittelun pääpaino oli Tenniskeskuksen tiloissa ja kesällä Aulangon tenniskentillä.

1990-2000

1990-luvulla nuorten SM-mitaleja pelasivat Outi Helminen (Järvinen), Pertti Viskari ja Harri Suutarinen. HTS-pelaajapolku johdatti myös uuteen väylään, yhdistää harrastus ja korkeakouluopinnot. HTS juniorivuosien jälkeen opiskelemaan ja pelaamaan (USA) lähtivät mm. Pertti Viskari, Maaret Viskari (Voutilainen), Jussi Ala-Opas, Arto Viskari, Outi Helminen (Järvinen).

2000-

Hämeenlinnassa on hyvät mahdollisuudet pelata tennistä sekä kesällä että talvella. Seuran jäsenten käytössä on kesäisin Aulangon luonnonkauniissa maisemassa neljä massakenttää ja talvikaudella Poltinaholla Hämeenlinnan Tenniskeskus Oy:n neljä sisäkenttää.

Hämeenlinnan Tennisseura järjestää vuosittain kansallisia kilpailuja, joista kesäkuussa pelattava Aulanko Cup pelattiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1958. Voittajaksi tuolloin pelasi Sakari Salo.

Seura on menestynyt senioritenniksessä. SM-mitalisteja: 2018 N70 Mixty Marja-Liisa Hedman (kulta), 2018 N70 Mixty Eila Jokinen (hopea), 2019 N35 Outi Helminen (Järvinen) (kulta), 2019 N35 Tiina Ketola-Mäcklin (pronssi).

Vuonna 2009 toteutettiin Aulangon tenniskenttien huoltorakennuksen peruskorjaus Hämeenlinnan kaupungin ja Hämeenlinnan Tennisseuran yhteistyönä. Kesällä 2012 uusittiin Aulangon tenniskenttien 1 ja 2 aidat.

Vuonna 2010 seurassamme oli noin 100 jäsentä. Vuonna 2016 jäsenmäärä oli jo 177 Jäsenmäärä lisääntyi seuraavana vuonna 29 jäsenellä eli kokonaisjäsenmäärä vuonna 2017 oli 206 jäsentä.

Seuran jäsenmäärä toimintavuoden 2018 lopussa oli 246 henkilöä, joista miehiä 89, naisia 61, poikia 60 ja tyttöjä 36. Jäsenmäärä kasvoi edellisestä vuodesta 40:llä.

Vuosi 2019 oli Hämeenlinnan Tennisseuran juhlavuosi sen täytettyä kesäkuun 14. päivä kunnioitettavat 80 vuotta.